تبلیغات
سید هاشم رضوی (فاران) - شرکت تعاونی و ضرورت هم اندیشی(2)
 
سید هاشم رضوی (فاران)
خدایا چنان کن سرانجام کار/ تو خشنود باشی و ما رستگار
درباره وبلاگ


الحمدلله رب العالمین، الصلوة و السلام علی رسول الله و علی اله ال الله لاسیما بقیة الله

مدیر وبلاگ : سید هاشم رضوی
نویسندگان

    شرکت تعاونی و ضرورت هم اندیشی(2)


هم اندیشی،  پرسش نامه و نظر خواهی

موضوع دیگر که راهکار ارائه شده در جلسه ی هم اندیشی بوده، پرسشنامه ای است که توزیع شد. با عرض ارادت به تمام شرکت کنندگان محترم آن اجلاس، به ویژه مدیریت حج و زیارت استان و مسئول محترم نمایندگی بعثه، و با حفظ احترام طراح این پرسش نامه، باید گفت به راستی با این چند پرسش محدود و بسیار کلی و جواب هایی که به آن ها داده شود، چه چیزی حاصل می شود؟ اصلاً پرسش نامه برای چه منظوری طراحی شده است؟ طراح محترم و یا سفارش دهنده که قاعدتاً باید هیأت مدیره باشد، با دریافت پاسخ این پرسش ها به چه نتیجه ای دست می یابد؟

انصافاً در این مرحله از عمر شرکت تعاونی، طرح اولین پرسش برای چیست؟ فرض کنید که بخشی از کارگزاران جواب مثبت و جمعی جواب منفی ارائه نمایند. حاصل چه خواهد شد؟ حتماً پاسخ دهندگان موافق بمانند و بقیه یا با نظر مخالفشان کناربیایند و بمانند یا بروند! این با روح حج و زیارت و اصل وحدت و انسجام کارگزاران جور در می آید؟ این گونه برخورد برای به وجود آوردن روزنه ی فرار از شرایط موجود نیست؟

زمان پرسش های دوم تا پنجم و پرسش هفتم هم گذشته است. چرا تصمیم خوبی که در گذشته برای عضویت همه ی داوطلبان این عرصه اتخاذ شده است به چالش کشیده می شود؟ تعاونی یک مؤسسه ی قانونی و عام المنفعه است که همه ی دست اندرکاران حوزه ی زیارت حتی مسئولین می توانند داوطلبانه عضو شوند. ساز و کار عضویت هم که از قبل در اساسنامه و مصوبات هیأت مدیره دیده شده و بخشی از آن جامه ی عمل پوشیده است.  بر مبنای چنین مصوباتی که گزارش آن با حرارت بیان شد، کار پذیره نویسی شروع شد اما پرسش ها و نظراتی هم به طور طبیعی در بین کارگزاران مطرح بود.  اگر فردی از نگاه خود یا با گرایش های شخصی سخنی را مطرح کرده است، نباید همه ی اهداف و انگیزه ها و زحمات گذشته را فدا کرد.  این کار، پاک کردن صورت مسئله است و زیبنده ی دست اندر کاران ارشد حج و زیارت استان نیست. حرف و حدیث زیاد بوده، هست و خواهد بود. این پدیده همان مشکلی است که در بالا اشاره شد و راهکار مواجهه با آن توکل، سعه ی صدر، اخلاص، خلق خوش، عدالت و قانونمداری است.

اما پرسش ششم بسیار اساسی است. این موضوع در حقیقت دو وجه دارد. آیا حج و زیارت می خواهد به شرکت تعاونی به عنوان یک بازوی خدمت رسانی و فعال حوزه ی حج و زیارت بها داده آن را به رسمیت بشناسد یا نظر دیگری دارد؟ نظر مدیریت حج و زیارت استان این است که برای انجام امور زیارتی، شرکت مرکزی کافی، ناقص یا زیادی است؟ پاسخ به این پرسش، روشنگر اساس ایجاد یا انحلال شرکت تعاونی است. اما صورت دیگر این  است که اهداف و اساس شرکت تعاونی در زمان تأسیس با تکیه بر رایزنی، مشاوره و مجوز های تلویحی چگونه رقم خورده است؟ به نظر نمی آید که در هدف گذاری و روند تأسیس شرکت تعاونی، ناهماهنگی و مشکلی وجود داشته است. پس اکنون نیز باید با همان رویکرد منطقی و توافقات و مصوبات قبلی کارشرکت تعاونی  ادامه یابد.

پرسش پایانی که جالب و پر رمز و راز است، حسن ختام خوبی تلقی می شود! شاید هفت پرسش قبلی زمینه ساز طرح این مهم باشد! طراح محترم پرسش، به طور دقیق جواب را به پرسش شونده القا نموده که فقط بگوید 3 یا 4 نفرضروری است! حتی اگر بخواهد تمام اعضای هیأت مدیره، در هیأت مدیره ی تعاونی حاضر و عضو شوند، اصلاً جای نگرانی نیست! چراکه مربع بی عدد برای همین امر تعبیه شده است.

به راستی چرا با سیاق پرسش اول و دوم نپرسیده اید که آیا اعضای هیأت مدیره ی شرکت مرکزی در انتخابات هیأت مدیره ی تعاونی نامزد شوند یا نه؟ آیا نیرو های دیگری که بتوانند مانند «همان دانه های تسبیح اشاره شده»، ایفای نقش و به صحنه ی فعالیت ورود پیدا کنند، مناسب تر نیست؟ به نظر شما پاسخ چنین پرسش هایی چه می تواند باشد؟ من که نمی توانم پیش بینی کنم اما فرضیه سازی برای تحقیق میدانی، همان طور که اشاره شد، تخصصی است که می توان از آن بهره برد.

حتماً می گویید لزوم هماهنگی و پرهیز از دودستگی و کار موازی ایجاب می کند که این حضور پر رنگ باشد. اول این که قرار نیست هر دو شرکت یک کار را انجام دهند بلکه حج و زیارت می تواند هر طور صلاح بداند از دو بازوی اجرایی آماده به همکاری بهره ببرد، یکی شرکت مرکزی با توان و تجربه ی کافی، دیگری شرکت تعاونی با گستره ی وظائف قانونی. دوم، هدف تأسیس در ابتدا تبیین شده و در آن جا، هیج نگرانی برای بروز اختلاف وجود نداشته است. چرا می خواهید کار تعاونی را در حد یک عضو شرکت مرکزی که خود عضو شمساست محدود کنید؟ بگذارید نظر مدیر استان که چشم انداز آینده ی دور را ترسیم کرده است، تحقق یابد. کار تعاونی می تواند حتی از شرکت شمسا و مثل عمره ی سعادت یا شرکت های هواپیمایی و مؤسسات خدماتی و مانند آن فراتر باشد. چرا فقط امروز و همین دوسال آینده ی شرکت مرکزی را با متشخصین عضو هیأت مدیره ببینیم؟ برنامه ریزی برای آینده و آیندگان و طرح و برنامه برای چشم انداز بیست ساله و پنجاه ساله با اهداف زیارت سازگارتر نیست؟ سوم این که حج و زیارت به ویژه مدیر استان در رعایت ضوابط قانونی و واگذاری امور و استفاده از شرکت مرکزی یا شرکت تعاونی نقشی کلیدی دارد. ایجاد هماهنگی و اعمال ساز و کارهای ضد اختلاف توسط حج و زیارت و مدیر استان به خوبی ترسیم، تبیین و اجرا می شود و از این بابت هیچ جای نگرانی نیست.

اما اگر از شتابزدگی پرهیز شود،  چند پرسش اساسی مطرح است که می تواند زمینه ای باشد برای تهیه ی یک پرسش نامه ی کارآمد و حضور فعال تمام کارگزاران و خانواده ی بزرگ حج و زیارت.  اگر مدیران موجود، کارگزاران زیارتی یا همین اعضایی که برای عضویت اقدام نموده اند، به آن ها پاسخ دهند، تکلیف بسیاری از امور روشن خواهد شد. البته این پرسش ها دو بخش دارد. بخش اول برای غیر کارگزاران و بخش دوم برای کارگزاران است.


پرسش های بخش اول:

  1. اگر نیاز زائران و کارگزاران برآورده و انجام وظائف قانونی حج و زیارت با شرایط موجود محقق است، آیا نیازی به تأسیس شرکت تعاونی بود؟    

  2. آیا در هیأت مدیره ی شرکت مرکزی،  ضرورت تأسیس شرکت تعاونی محرز و مصوب شد؟

  3. آیا انگیزه ی تأسیس شرکت تعاونی،  توسعه ی فعالیت های کارگزاری و خدمت رسانی برتر به زائران بوده است؟

  4. آیا ضرورت تأسیس شرکت تعاونی برای مدیریت حج و زیارت استان تبیین شده بود؟

  5. آیا مؤسسین شرکت تعاونی از ابتدا با مدیریت حج و زیارت استان هماهنگ بوده اند؟

  6. آیا ساختار سازمانی حج و زیارت،  ضرورت و اهمیت تأسیس شرکت تعاونی را توجیه می کند؟

  7. آیا مدیریت حج و زیارت استان که جایگاه شرکت مرکزی و حدود فعالیت آن را می دانسته به تأسیس شرکت تعاونی رضایت داده است؟

  8. آیا مؤسسین و هیأت مدیره ی شرکت به اصول و قوانین شرکت تعاونی و اهداف و اساسنامه ی آن اشراف کافی دارند؟

  9. آیا مدیریت حج و زیارت استان برای تلاش و حدود فعالیت شرکت تعاونی در کنار یا در دل شرکت مرکزی بی نظر بوده است؟

  10. آیا تأسیس شرکت تعاونی برای این بوده است که بخشی از محدودیت های قانونی شرکت مرکزی را جبران کند؟  

  11. آیا شرکت تعاونی قانوناً می تواند جزئی از شرکت مرکزی باشد که خود عضوی از اعضای شرکت شمساست؟

  12. آیا تأسیس شرکت تعاونی در دل شرکت مرکزی با قوانین وزارت تعاون، اساسنامه ی شرکت شمسا و ضوابط حج و زیارت منافات ندارد؟

  13. آیا حج و زیارت می تواند بخشی از کارها مانند امور اداری و ثبت نام، نقل و انتقال اسناد، رابط عملیات عمره، جذب و اعزام زائر عتبات عالیات، اسکان زائران، تهیه و تدارکات ملزومات و مواد غذایی، حمل و نقل هوایی و زمینی،  تبلیغات و اطلاع رسانی،  نظر سنجی و پژوهش، برگزاری همایش ها و نمایشگاه ها و مانند این ها را به شرکت تعاونی واگذار کند؟

  14. آیا شرکت تعاونی استعداد کارهای بزرگی مانند تهیه ی ناوگان هوایی و زمینی،  خرید یا اجاره ی هتل در داخل و خارج، خرید یا اجاره ی آشپزخانه های مرکزی،  جذب زائر خارجی و تلاش برای ایجاد شهرک زیارت و ... را دارد؟

  15. ............


پرسش های بخش دوم:

  1. آیا با تأسیس شرکت تعاونی موافقید؟

  2. آیا با تأسیس شرکت تعاونی در دل شرکت مرکزی موافقید؟

  3. آیا با تأسیس شرکت تعاونی مستقل موافقید؟

  4. آیا حضور اعضای هیأت مدیره ی شرکت مرکزی در هیأت مدیره تعاونی ضرورت دارد؟

  5. آیا برای ایجاد هماهنگی بین شرکت مرکزی و شرکت تعاونی با عضویت یک نفر در هر دو هیأت مدیره موافقید؟

  6. با توجه به تجارب گذشته آیا حج و زیارت استان،  شرکت تعاونی را همکار و بازوی اجرایی مناسبی برای خود تلقی می کند؟

  7. با  ورود چهره های جدید و استقلال شرکت تعاونی، آیا حمایت و همکاری حج و زیارت استان موجب شکوفایی آن خواهد شد؟

  8. آیا عضویت افراد حقیقی و حقوقی حوزه ی حج و زیارت،  اعم از کارگزاران، روحانیون و کارمندان دولتی منع قانونی دارد؟

  9. آیا با عضویت افراد حقیقی و حقوقی حوزه ی حج و زیارت،  اعم از کارگزاران، روحانیون و کارمندان دولتی موافقید؟

  10. آیا با عضویت حقیقی و حقوقی شرکت های سیاحتی دارای مجور بند الف و ب در شرکت تعاونی موافقید؟

  11. آیا عضویت افراد غیر حوزه ی زیارت مانند اعضای خانواده ی کارگزاران و کارکنان حج و زیارت در شرکت تعاونی ممکن است؟

یادآوری:  

             قابل ملاحظه است که طرح پرسش و نظر خواهی می تواند عمیق تر صورت پذیرد یا می شود آن را  به شیوه های مختلف انجام داد. اما به راستی هدف پرسشگر و شیوه ی کار او باید چه و چگونه باشد که از کمیت پاسخ ها بتواند با ابزار ارقام و آمار و فرمول محاسبه، به نتیجه ای کیفی برسد. نتیجه ای که باید به عنوان سند و پشتوانه ی عمل مدیریتی گروه مدیران به حساب آید.

            البته اگر مشروح مذاکرات جلسه ی هم اندیشی به صورت مکتوب در اختیار کارشناسان بود، بیشتر می توانستند به فراز و نشیب شرایط کنونی و ارائه ی راهکار برون رفت از این مرحله بپردازند. چه بسا نکات ارزشمند و توصیه های مهمی در آن مذاکرات وجود دارد که جز مدیران و برگزارکنندگان اجلاس به آن دسترسی ندارند. ولی به هر حال می توان ادعا کرد که با وجود 160 نفرساعت تبادل نظر، خروجی جلسه نمی تواند فقط یک پرسش نامه ی فرمایشی باشد.

                                                                             والسلام

                                                           سید هاشم رضوی 1393/11/04





نوع مطلب : امور اداری و اجرایی حج، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
نظرات ()
شنبه 18 شهریور 1396 01:24 ب.ظ
It's going to be end of mine day, however before ending I am reading this great paragraph to improve my experience.
دوشنبه 9 مرداد 1396 07:19 ب.ظ
You really make it appear really easy with your presentation however
I in finding this matter to be actually something which I think I'd by no
means understand. It sort of feels too complex and extremely extensive for me.
I'm looking ahead for your subsequent put up, I will
try to get the hold of it!
جمعه 6 مرداد 1396 02:43 ب.ظ
Hey there, I think your blog might be having browser compatibility issues.
When I look at your blog site in Chrome, it looks fine but when opening in Internet Explorer,
it has some overlapping. I just wanted to give you a quick
heads up! Other then that, awesome blog!
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر





آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
امکانات جانبی
script>document.getElementById('mihan_page_advert').style.display='none';