تبلیغات
سید هاشم رضوی (فاران) - خطبه ی بدون«الف» امیرالمؤمنین علیه السلام(1)
 
سید هاشم رضوی (فاران)
خدایا چنان کن سرانجام کار/ تو خشنود باشی و ما رستگار
درباره وبلاگ


الحمدلله رب العالمین، الصلوة و السلام علی رسول الله و علی اله ال الله لاسیما بقیة الله

مدیر وبلاگ : سید هاشم رضوی
نویسندگان


ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

خطبه ی بدون «الف» امیر المؤمنین علیه السلام(1)


باسمه تعالی

           علامه شیخ ابراهیم کفعمی از دانشمندان بزر گ شیعه در قرن نهم و دهم هجری است. او در کتاب معروف«المصباح»، از هشام بن سائب کلبی ـ که دانشمند مشهور شیعی، اهل کوفه و ساکن بغداد بوده و در سال 204هجری قمری درگذشته است ـ و او از ابی صالح این روایت را نقل کرده است.

ابی صالح از تابعان است که نام وی در بین کسانی مانند ابن ابی طلحه، قیس بن ربیع، ابن اسحاق، سدی کبیر، ابن جریج، ضحاک بن مزاحم، مقاتل بن سلیمان، عطیة بن سعد بن جناده ی کوفی، محمد بن سائب کلبی، به عنوان راویان مورد اعتماد مطرح و مورد احترام دانشمندان شیعه است.




       روزی جمعی از اصحاب رسول خدا ـ صلی الله علیه و آله و سلم ـ پیرامون این موضوع بحث می کردند که در سخن و کلام عربی، کدام یک از حروف الفبا بیشتر به کار برده می شود. پس از گفت و گو به این نتیجه رسیدند که کاربرد حرف«الف»از همه بیشتر است به طوری کسی نمی تواند کلامی بگوید که در آن حرف«الف»وجود نداشته باشد.

        حضرت امیرالمؤمنین ـ علیه السلام ـ که شاهد این گفت و گو بودند، بدون تأمل و فی البداهه خطبه ای ایراد فرمودند که همه را حیران کرده است. نام این خطبه را«مونقه»گذاشته اند، مونقه و اَنَاقَة یعنی زیبائى شگفت آور، به این ترتیب این کلام امیر کلام، سخنی است که در حسن و نیکویی و بلاغت، شگفت آور و بی تردید از کرامت های منحصر به فرد پیشوای برحق متقیان و امام بلا فصل بعد از پیامبر اعظم است.

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

فرمانروای بی بدیل ملک بیان، امیر کلام، حضرت امیرالمؤمنین امام علی ـ علیه السلام ـ چنین فرموده است:


حَمِدتُ مَن عَظُمَتْ مِنَّتُهُ، وَ سَبَغَت نِعمَتُهُ، وَ سَبَقَت رَحمَتُهُ، وَ تَمَّت کَلِمَتُهُ، وَ نَفَذَت مَشیَّتُهُ، وَ بَلَغَت حُجَّتُهُ، و عَدَلَت قَضیَّتُهُ،

ستایش می کنم کسی را که منّتش بس بزرگ است و نعمتش فراوان و رحمتش پیشی گرفته است. سخن و کلام او کامل  و خواست او نافذ و برهانش رسا و کارش بر اساس عدالت است.

وَ حَمِدتُ حَمَدَ مُقِرٍّ بِرُبوبیَّتِهِ، مُتَخَضِّعٍ لِعُبودیَّتِهِ، مُتَنَصِّلٍ مِن خَطیئتِهِ، مُعتَرِفٍ بِتَوحیَدِهِ، مُستَعِیذٍ مِن وَعیدِهِ، مُؤَمِّلٍ مِن رَبِّهِ مَغفِرَةً تُنجِیهِ، یَومَ یُشغَلُ عَن فَصِیلَتِهِ وَ بَنِیهِ،

ستایش می کنم، در حالی که  به ربوبیّتش اقرار کرده و در بندگی او فروتن و خاضعم  و از نافرمانی و معصیت او فاصله گرفته و به یگانگی او اعتراف می کنم و از بیم عذابش به او پناه می برم و به درگاه پروردگاریش امیدوارم، امید به آمرزشی نجات بخش که مخصوص آن روزی است که انسان از بستگان و فرزندانش جدا و نا امید می شود.

وَ نَستَعینُهُ وَ نَستَرشِدُهُ، وَ نُؤمِنُ بِهِ، وَ نَتَوَکَّلُ عَلَیهِ، وَ شَهِدتُ لَهُ بِضَمیرٍ مُخلِصٍ مُوقِنٍ، وَ فَرَّدتُهُ تَفریدَ مُؤمِنٍ مُتقِنٍ، وَ وَحَّدَتُهُ تَوحِیدَ عَبدٍ مُذعِنٍ لَیسَ لَهُ شَریکٌ فِی مُلکِهِ، وَ لَم یَکُن لَهُ وَلیٌّ فِی صُـنعِهِ،

از او یاری می جوییم و از او راه رشد می طلبیم و به او ایمان داریم و بر او توکل می کنیم و از درونی با اخلاص و به یقین رسیده به وجودش گواهی می دهم و به عنوان مؤمنی محکم و استوار، او را به یکتایی و یگانگی می شناسم و چون فردی یکتا پرست و فرمانبردار او را یگانه ای دانسته که نه در عرصه ی تحت فرمانش شریکی و نه در هنر آفرینشش یاوری دارد.

جَلَّ عَنْ مُشیرٍ وَ وَزیرٍ، وَ تَنَزَّهَ عَنْ مِثْلٍ وَ نَظیرٍ، عَلِمَ فَسَتَرَ، وَ بَطَنَ فَخَبَرَ، وَ مَلَکَ فَقَهَرَ، وَعُصِیَ فَغَفَرَ، وَعُبِدَ فَشَکَرَ، وَ حَکَمَ فَعَدَلَ، وَ تَکَرَّمَ وَ تَفَضَّلَ، لَمْ یَزَلْ وَ لَم یَزولَ، وَ لَیْسَ کَمِثْلِهِ شَیْءٌ، وَهُوَ قَبْلَ کُلِّ شَیْءٍ وَ بَعْدَ کُلِّ شَیْءٍ،

از داشتن مشاور و وزیر والاتر و از داشتن مثل و مانندی پیراسته و منزّه است. آگاه است ولی  پوشیده می دارد، نهان داشته ولی خبر داده است، فرمانرواست و چیرگی دارد، نافرمانی می شود ولی او می آمرزد، آن گاه که عبادت شود او شکرگزاری می کند، حکم می راند ولی عدالت می گستراند، بسیارکریم است و کرامت دارد، می بخشد و فراوان بخشش دارد، او ازلی بوده و تا ابد هست و چیزی همانندش نیست و او پیش از هر چیزی بوده و بعد از هر چیزی خواهد بود.

رَبٌّ مُتَفَرِّدٌ بِعِزَّتِهِ، مُتَمَلِّکٌ بِقُوَّتِهِ، مُتَقَدِّسٌ بِعُلُوِّهِ، مُتَکَبِّرٌ بِسُمُوِّهِ، لَیسَ یُدرِکُهُ بَصَرٌ، وَ لَم یُحِطْ بِهِ نَظَرٌ، قَویٌ، مَنِیعٌ، بَصِیرٌ، سَمِیعٌ، عَلِیٌّ، حَکِیمٌ، رَئُوفٌ، رَحِیمٌ، عَزیِزٌ، عَلِیمٌ،

پروردگاری است که در نفوذ ناپذیری یگانه و در فرمانروایی به قدرت خویش متکی و در جایگاه بلند مرتبه اش بسی پیراسته و مقدس و در مرتبه و مقام رفیعش بس بزرگ است. هرگز دیده ای او را نمی بیند و نگاهی بر او افکنده نمی شود. او بسیار توانا، با شوکت و مقتدر، بینا و شنوا، والا و بلند مرتبه، حکیم و آگاه، مهرورز و مهربان و نفوذ ناپذیری داناست.

عَجَزَفِی وَصْفِهِ مَنْ یَصِفُهُ، وَ ضَلَّ فِی نَعْتِهِ مَنْ یَعْرِفُهُ، قَرُبَ فَبَعُدَ، وَ بَعُدَ فَقَرُبَ، یُجِیبُ دَعْوَةَ مَنْ یَدْعُوهُ، وَ یَرْزُقُ عَبْدَهُ وَ یَحْبُوهُ، ذُو لُطْفٍ خَفِیٍّ، وَ بَطْشٍ قَوِیٍّ، وَ رَحْمَةٍ مُوسِعَةٍ، وَ عُقُوبَةٍ مُوجِعَةٍ، رَحْمَتُهُ جَنَّةٌ عَرِیضَةٌ مُونِقَةٌ، وَ عُقوبَتُهُ حَجِیمٌ مُؤْصَدَةٌ مُوبِقَةٌ،

هر که بخواهد او را توصیف کند، در می ماند و آن کس که او را بشناسد در نیکی و خوبی او حیران می گردد، به همه نزدیک و در عین حال دور است، پس به یک معنا دور و از نگاهی دیگر نزدیک است، دعای دعاکننده را اجابت می کند و به بنده اش روزی می دهد و نیازش را به او می بخشد. دارای لطفی پنهان و نیرویی برتر و رحمتی گسترده و کیفری دردناک است. رحمتش بهشتی پهناور، زیبا و شگفت آور و کیفرش بسیار زیاد، فراگیر و هلاک کننده است.

وَ شَهِدْتُ بِبَعْثِ مُحَمَّدٍ عَبْدِهِ وَ رَسولِهِ صَفیِّهِ وَ حَبیبِهِ وَ خَلیلِهِ، بَعَثَهُ فی خَیْرِ عَصْرٍ، وَ حِینَ فَتْرَةٍ، وَ کُفْرٍ، رَحْمَةً لِعَبِیدِهِ، وَ مِنَّةً لِمَزِیدِهِ، خَتَمَ بِهِ نُبُوَّتَهُ، وَ قَوّیَ بِهِ حُجَّتَهُ،

من شهادت می دهم که خدا، محمّد ـ صلّی الله علیه و آله و سلم ـ بنده و فرستاده و برگزیده و حبیب و خلیل خود را در مناسب ترین برهه و در دوران فاصله گرفته از نزول وحی و در دنیای کفر، به عنوان رحمت و نعمتی برجسته و افزاینده، برای بندگانش برانگیخت. خداوند نبوت را با پیامبری او پایان داد و برهان خویش را به وسیله ی او نیرو بخشید.

فَوَعَظَ، وَ نَصَحَ، وَ بَلَّغَ، وَ کَدَحَ، رَؤفٌ بِکُلِّ مُؤْمِنٍ، رَحِیمٌ، وَلِیٌّ، سَخِیٌّ، ذَکِیٌّ، رَضِیٌّ، عَلَیْهِ رَحمَةٌ، وَ تَسْلیمٌ، وَ بَرَکَةٌ، وَ تَعْظیمٌ، وَ تَکْریمٌ مِنْ رَبٍّ غَفُورٍ رَحِیمٍ، قَرِیبٍ مُجِیبٍ،

پس رسول خدا موعظه فرمود، خیرخواهی کرد، ابلاغ  رسالت نمود و به سختی کوشید، نسبت به هر مؤمنی مهربان و رهبری بخشنده، پاک طینت و راضی به رضای خدا بود. رحمت، سلام و برکت پروردگاری آمرزنده و مهربان و نزدیک و اجابت کننده، نصیبش گردد و از سوی خدا، جایگاهی بس بزرگ و منشی بس با کرامت ارزانی او بادا.

وَصیَّتُکُم مَعْشَرَ مَنْ حَضَرَنِی، بِتَقْوَی رَبِّکُمْ، وَ ذَکَّرْتُکُمْ بِسُنَّةِ نَبیِّکُمْ،

هان ای گروهی که در پیشگاه من حاضر و ناظرید، شما را به پرهیزگاری و تقوای پروردگارتان سفارش و به رعایت راه و روش پیامبرتان یادآوری می کنم.

فَعَلَیْکُمْ بِرَهْبَةٍ تُسَکِّنُ قُلُوبَکُمْ، وَ خَشْیَةٍ تَذْرِی دُمُوعَکُمْ، وَ تَقیَّةٍ تُنْجِیکُمْ یَوْمَ یُذهِلُکُمْ وَ تُبْلِیکُمْ یَوْمَ یَفُوزُ فِیهِ مَنْ ثَقُلَ وَزْنَ حَسَنَتِهِ، وَ خَفَّ وَزْنَ سَیِّئَتِهِ،

پس بر شما باد به داشتن ترسی از روی احترام که موجب آرامش دلهایتان باشد و فروتنی و خشیتی که اشکتان را جاری کند و مراقبت و تقوایی که روز سرگردانی و آزمایش رستاخیز نجاتتان دهد، روزی که هر کس وزن خوبی هایش سنگین تر و وزن بدی هایش سبک تر باشد، رستگار می شود.

وَ لْتَکُنْ مَسْئَلَتُکُمْ مَسْئَلَةَ ذُلٍّ، وَ خُضُوعٍ وَ شُکْرٍ وَ خُشُوعٍ وَ تَوْبَةٍ وَ نَزُوعٍ وَ نَدَمٍ وَ رُجوعٍ،

درخواست شما از خدا باید درخواستی همراه با افتادگی ونرمی، دستورپذیری و فروتنی و شکرگزاری و توبه و جدایی از گناه و پشیمانی و ندامت و روی کردن به سوی او باشد.

وَلْیَغْتَنِمْ کُلُّ مُغْتَنَمٍ مِنْکُم، صِحَّتَهُ قَبْلَ سُقْمِهِ، وَ شَیْبَتَهُ قَبْلَ هِرَمِهِ، وَ سِعَتَهُ قَبْلَ عَدَمِهِ، وَ خَلْوَتَهُ قَبْلَ شُغْلِهِ، وَ حَضَرَهُ قَبْلَ سَفَرِهِ،

هر کس از شما که فرصت ها را غنیمت می داند، سلامتش را پیش از بیماری، سالمندیش را پیش از فرتوت شدن، دارندگیش را پیش از ناداری و بودنش را پیش از کوچ آخر غنیمت بشمارد،

قَبْلَ هُوَ یَکْبُرُ، وَ یَهْرَمُ، وَیَمْرَضُ، وَ یَسْقَمُ، وَ یُمِلُّهُ طَبِیبُهُ، وَ یُعْرِضُ عَنْهُ جَیِبُهُ، وَ یَتَغَیَّرَ عَقْلُهُ، وَ لْیَقطِعُ عُمْرُهُ،

(فرصت را غنیمت بشمارد)، پیش از آن که سالخورده شود، شکست خورده و بیمار و ناخوش گردد، پیش از آن که طبیبش از او ملول و نا امید شود و نزدیکترین دوستش از او دوری کند و عقلش دگرگونه شود و عمرش به پایان برسد.

ثُمَّ قِیلَ هُوَ مَوَعُوکَ، وَ جِسمُهُ مَنَهُوکٌ، قَدْ جَدَّ فِی نَزْعٍ شَدِیدٍ، وَ حَضَرَهُ کُلُّ قَرِیبٍ وَ بَعِیدٍ،

(فرصت را غنیمت بشمارد)، پیش از آن که گفته شود به سختی بیمار شده و تنش فرسوده گردیده و به شدت رو به مرگ و در حال احتضاراست و هر خودی و بیگانه ای بر بالینش حاضر آمده باشد.

فَشَخَصَ بِبَصَرِهِ، وَ طَمَحَ بِنَظَرِهِ، وَ رَشَحَ جَبِینُهُ، وَ سَکَنَ حَنِینُهُ، وَ جُذِبَتْ نَفْسُهُ،

پس چمشانش خیره شده، نگاهش به سویی دوخته، پیشانیش عرق کرده، ناله های غمبارش ساکت و جانش گرفته شده است.

وَ نُکِبَتْ عِرْسُهُ، وَ حُفِرَ رَمْسُهُ، وَ یُتِمَّ مِنْهُ وُلْدُهُ، وَ تَفَرَّقَ عَنْهُ عَدَدُهُ، وَ قُسِّمَ جَمْعُهُ، وَ ذَهَبَ بَصَرُهُ وَ سَمْعُهُ،

(دراین حال می بینی که) عروس روزگار جوانیش گرفتار شده، گورش کنده و فرزندانش یتیم و یارانش از کنار او پراکنده و آن چه از دارایی جمع آوری کرده بود، تقسیم شده و بینایی و شنوایی از دست رفته اش (باز نمی گردد).

وَ کُفِّنَ، وَ مُدِّدَ، وَ وُجِّهَ، وَ جُرِّدَ، وَ غُسِّلَ، وَ عُرِیَ، وَ نُشِفَ، وَ سُجِیَ، وَ بُسِطَ لَهُ، وَ نُشِرَ عَلَیهِ کَفَنُهُ، وَ شُدَّ مِنهُ ذَقَنُهُ، وَ قُمِّصَ، وَ عُمِّمَ، وَ لُفَّ، وَ وُدِعَّ، وَ سُلِّمَ،

(هم اکنون می بینی) بدنش پوشیده، قدش کشیده، رو به قبله و برهنه غسلش می دهند. بی لباس و لخت، بدنش را خشک نموده و پارچه ای

بر او افکنده و برسرتا پایش کشیده و کفنش را برای پیکرش آماده نموده، (و این درحالی است) که چانه اش را بسته و از تکه های کفن، با

پیراهنی و عمامه ای و لفافه ای سرتاسری او را در هم پیچیده و دیگران با او وداع نموده و خداحافظی می کنند.

                                ــــــــــ  ادامه  در قسمت دوم    ـــــــــــ


 


 





نوع مطلب : انس با نهج البلاغه، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
نظرات ()
جمعه 7 اردیبهشت 1397 08:53 ب.ظ

Nicely put, Thank you!
cialis 20mg preis cf 40 mg cialis what if i take canadian cialis cost of cialis per pill cialis 10mg prix pharmaci cialis tadalafil online cialis 5 mg effetti collateral cialis super kamagra rx cialis para comprar cialis generico milano
سه شنبه 4 اردیبهشت 1397 09:11 ق.ظ

Excellent forum posts. With thanks!
where can i buy viagra over the counter how do i buy viagra pfizer viagra buy discount viagra buy viagra online uk next day delivery cheapest generic viagra uk buy real viagra online online viagra uk where to buy viagra over the counter online cheap viagra
شنبه 18 فروردین 1397 12:48 ق.ظ

Really tons of beneficial knowledge.
cialis purchasing safe dosage for cialis canadian cialis costo in farmacia cialis how does cialis work look here cialis order on line legalidad de comprar cialis cialis sans ordonnance cialis farmacias guadalajara cialis 5mg
دوشنبه 28 اسفند 1396 04:43 ق.ظ

You said it adequately.!
if a woman takes a mans cialis cialis online holland cialis 200 dollar savings card cuanto cuesta cialis yaho cialis authentique suisse sublingual cialis online tadalafil tadalafil generic canadian cialis tadalafil 20mg
شنبه 11 شهریور 1396 07:28 ب.ظ
Attractive section of content. I just stumbled upon your blog and
in accession capital to assert that I acquire actually enjoyed account your blog
posts. Anyway I will be subscribing to your feeds and even I achievement you access consistently
fast.
شنبه 7 مرداد 1396 01:34 ق.ظ
Great website you have here but I was curious if you
knew of any discussion boards that cover the same topics discussed here?

I'd really love to be a part of community where I can get responses from other experienced people that share the same interest.
If you have any recommendations, please let me know.
Many thanks!
جمعه 6 مرداد 1396 08:37 ق.ظ
I am now not certain the place you're getting your information, but great
topic. I needs to spend a while studying much more or figuring out more.

Thank you for great information I used to be searching
for this info for my mission.
شنبه 31 تیر 1396 12:33 ب.ظ
Oh my goodness! Incredible article dude! Thank you, However I am encountering difficulties with your
RSS. I don't understand the reason why I cannot subscribe to it.
Is there anybody having similar RSS problems? Anyone that knows the answer will
you kindly respond? Thanx!!
دوشنبه 5 مرداد 1394 03:57 ب.ظ
باسلام وخسته نباشیدخدمت شما
وصیت حضرت علی (ع) واقعا"و جدا"ترسناک است.قسمت دوم که بهشت(رودخانه، آب ،میوه های بهشتی...) است مربوط به ما که نمی شود احتمالا"همان بخش اول که جهنم است شامل حال ما می شود.وفقط وفقط از مولایمان خاضعانه تمنا داریم که در آن لحظه که معلوم نیست چه حال و روزی داریم شفاعت ما را بکنند،چرا که ما ادعای شیعه بودن را داریم و پیرو ولایت علی (ع) هستیم.
سید هاشم رضویبا سلام اول این که ناامیدی گناه بزرکتر است و نباید از رحمت الهی مأیوس بود. دوم راه کسب سعادت دنیا و آخرت دو چیز است، یکی انجام واجبات و دیگری ترک محرمات. با این دو خدای قادر و رسول او (ص) و امامان معصوم (ع) بهشت دنیا و آخرتمان را تضمین و بیمه کرده اند. متشکرم
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر





آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
امکانات جانبی
script>document.getElementById('mihan_page_advert').style.display='none';