تبلیغات
سید هاشم رضوی (فاران) - مطالب بهمن 1394
 
سید هاشم رضوی (فاران)
خدایا چنان کن سرانجام کار/ تو خشنود باشی و ما رستگار
درباره وبلاگ


الحمدلله رب العالمین، الصلوة و السلام علی رسول الله و علی اله ال الله لاسیما بقیة الله

مدیر وبلاگ : سید هاشم رضوی
نویسندگان

باسمه تعالی

سلام علیکم

         در پی ارسال نامه ی 59112 ـ مورخه ی 94/11/09 در خصوص اطلاعیه ی کم و کیف آزادبری زائران عتبات عالیات، چون در پایان آن در خواست شده بود که :« ... متن نامه را برای سازمان متبوع ارسال فرمایید تا نظرات مختلف را ملاحظه فرموده بدانند شما هم با ما همفکرید و برای حوزه ی زیارت که عمر خود را فدای آن کردید، دل می سوزانید». مدیریت محترم حج و زیارت خراسان رضوی متن نامه را برای مسئول محترم مربوط در سازمان متبوع ارسال فرمودند. 

        مدیر محترم حج و زیارت خراسان رضوی با ارسال این نامه ی 5 صفحه ای خطاب به جناب آقای دکتر محسن نظافتی مدیر محترم کل دفتر برنامه ریزی و نظارت بر امور عتبات عالیات، نوشته است: «خواهشمند است پس از مطالعه نقطه نظرات آن اداره ی کل را به منظور انعکاس به نگارنده مرقوم و ارسال فرمایید».

        این جانب حسب وظیفه از ایشان تشکر و ابراز امیدواری می کنم که این اقدام اداری باعث روشن گری و ساماندهی امور اعزام به عتبات عالیات گردد.  




نوع مطلب : امور اداری و اجرایی حج، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
نظرات ()

باسمه تعالی                                                                  

                                                                                           شماره:    59112

                                                                                           تاریخ:     1394/11/09

  مدیریت محترم حج و زیارت خراسان رضوی

 سلام علیکم

بازگشت به اطلاعیه ی شماره ی  7426/ 19/ 94 ـ 1394/11/05  که با استناد نامه ی شماره ی 19778/ 500/ 94  مورخه ی 94/11/04 سازمان متبوع منتشر و ابلاغ گردیده است، به استحضار می رساند، پرداختن به مواردی از این دست، طرح جزئیات قضیه و پرداختن به سر شاخه هاست. از سویی به خوبی نا خواسته دوگانگی قانونی و اجرایی را اثبات می کند.



نوع مطلب : امور اداری و اجرایی حج، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
نظرات ()

متن زیر به منظور اطلاع رسانی به اعضا در گروه مجازی هم اندیشی کارکزاران حج و زیارت منتشر شد:

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

بسم الله الرحمن  الرحیم. الحمد لله والصلوة علی رسول الله و علی آله آل الله

سلام علیکم

تذکار: مسئولیت نوشتن و نشر این مطلب شخصی و متوجه این جانب است.

بعد از برگزاری مجمع عمومی شرکت مرکزی، فرصت پیدا کردم چند سطری جسته و گریخته، طنز و جدی، روی هم چیزهایی بنویسم. متن کامل آن را در وبسایت تقدیم کرده و برای مطالعه به آن جا ارجاع می دهم. اما فراز ابتدایی مقاله را اینجا ببینید:

اندر حکایت مجمع عمومی!

به نام خداوند «جان» و «خرد»/ کزین برتر «اندیشه» بر نگذرد



نوع مطلب : امور اداری و اجرایی حج، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
نظرات ()

اندر حکایت مجمع عمومی!

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 

به نام خداوند «جان» و «خرد»

                      کزین برتر «اندیشه» بر نگذرد

دلمان خوش بود که مجمعی سر پا می شود، دوستان کارگزار دور هم جمع می شوند، هیأت مدیره از زبان ریاستش و بازرس محترم مستقل، گزارش می دهند، بعضی از کارگزاران را هم سؤالی، پرسشی، نظری، نقدی و خلاصه یک چیزی فرمایش می فرمایند. آخر جلسه هم با رعایت نزاکتی در خور و برابر اساسنامه تصمیماتی گرفته می شود. سپس از کیسه ی میهمان، نانی بر سفره خورده و دعایی نثار می شود.

گزارس مستند و غمبار حادثه ی منا اگر چه برای کارگزاران زیارتی ارزشمند است، ولی کاش به این نکته هم توجه می شد که: «با خرابات نشینان ز کرامات ملاف / هر سخن وقتی و هر نکته مکانی دارد».



نوع مطلب : امور اداری و اجرایی حج، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
نظرات ()

چرا پرسش در فضای مجازی؟

مدیر محترم حج و زیارت خراسان رضوی در سخنرانی خود در مجمع عمومی شرکت مرکزی دفاتر خدمات زیارتی خراسان رضوی (پنجشنبه 94/11/08)، ضمن اشاره به چند گروه مجازی در تلگرام، خواست تا نام گروه «هم اندیشی کارگزاران حج و زیارت» را پس از دو یا سه گروه دیگر به زبان جاری کند که فقط به واژه ی «اندیشه» بسنده کرد. البته چنین به نظر رسید که عبارت «هم اندیشی»را به خاطر نیاورد و این مطلب مهمی نیست.

اما وی اشاره ای انتقادی به طرح پرسش ها در فضای مجازی داشت و خطاب به آقای عباس پارسایی راد، رئیس هیأت مدیره ی شرکت مرکزی گفت: «شما اگر ساعت 12 هم به آقایان شام بدهید مانعی ندارد ولی حتماً برنامه ی پرسش و پاسخ را مطرح کنید تا اعضای حاضر هر چه می خواهند بپرسند».

مهم تر این که آقای مسعود مجردی ادامه داد: «درب شرکت مرکزی به روی همه باز است، هر که سؤال دارد برود بنشیند و دوستانه بپرسد، چرا سؤال در فضای مجازی مطرح شود»؟

ادب حکم می کند که سؤال وی بی پاسخ نماند. این هم خود یک سؤال است و چرا نباید مطرح شود؟! سؤال در مجمع عمومی و با ضبط صوتی و تصویری مطرح می شود و خیلی هم خوب است. ما بر این عقیده ایم که پرسشگری یک ارزش است.

از پیامبر خدا ـ صلی الله علیه و اله ـ روایت شده است که: « الْعِلْمُ خَزَائِنُ وَ مِفْتَاحُهُ السُّؤَالُ فَاسْأَلُوا یَرْحَمْكُمُ اللَّهُ فَاِنّمَا یُؤْجَرُ فِی العِلمِ ثَلاثَةٌ القَائِل وَالمُستَمِعُ وَالآخِذُ ...». ملاحظه می شود که در پرسش و پاسخ، سه گروه بهره مند می شوند: پرسشگر، پاسخ دهنده و گروه سومی که پرسش و پاسخ را دریافت می کند. در توضیح روایاتی از این دست به وفور آمده که پرسش و پاسخ تردید و شبهه را از بین می برد. حتی در روایات دیگر این معنا گسترده تر مطرح می شود.

رسول خدا ـ صلی الله علیه و اله ـ فرموده است:« الْعِلْمُ خَزَائِنُ وَ مِفْتَاحُهُ السُّؤَالُ فَاسْأَلُوا یَرْحَمْكُمُ اللَّهُ فَإِنَّهُ یُؤْجَرُ فِیهِ أَرْبَعَةٌ السَّائِلُ وَالْمُعَلِّمُ ، وَالْمُسْتَمِعُ وَالْمُحِبُّ لَهُمْ».  

وقتی یک نفر برای طرح پرسش به فردی مراجعه کند و پرسشی را بپرسد، همان یک نفر جواب را دریافت می کند. هیچ کس از چنین کار خوبی مطلع نمی شود. اما اگر از امکانات فراگیر موجود استفاده شود، و پرسش و پاسخ در چنین فضاهایی مندرج و منتشر شود، پاسخ بسیاری از افرادی که ممکن است پرسش مشابه داشته باشند ارائه شده و نیاز عمومی را برطرف می کند. به علاوه این خود نوعی اطلاع رسانی، آموزش و شاید برای جمعی انجام وظیفه باشد.

اگر به سایت های اینترنتی مراجعه کنیم، می بینیم که فصلی برای پرسش و پاسخ گشوده شده و حتی در جایگاه اینترنتی حج و زیارت خراسان رضوی (www.hajrazavi.ir) این گونه است. پس پرسش و پاسخ در چنین فضاهایی مرسوم و کاری قابل قبول است.

از سوی دیگر با این روش، اطلاع رسانی و آموزش به سرعت و با اندک هزینه ای انجام شده و همه ی آن هایی که باید مطلع شوند، خواهند دانست که چه کارهایی انجام شده و چه کارهایی در حال انجام است، چه مشکلاتی وجود دارد و چه موانعی از سر راه برداشته شده است. من نمی دانم این کار چه عیبی دارد که آن را منفی تلقی کرده و در یک بیان رسمی، از روش پرسش و پاسخ چهره به چهره دفاع می شود؟

البته پر واضح است که اگر موضوع یا مسئله ای جنبه ی خصوصی، امنیتی، حراستی، اخلاقی و مانند این ها را داشته باشد، قطعاً نباید علنی شود. همین حرف را آقای حسین زعیمی بازرس شرکت بیان کرد که:«در حوزه ی امور مالی، درآمد و هزینه، سود و زیان، و ... اگر کسی سؤالی دارد به وی مراجعه کند». این کار درستی است که امور مالی به ویژه جزئیات آن را نباید در فضای مجازی منتشر کرد. ولی اموری مانند میزان پیشرفت کار ساخت و ساز، تلاش برای جلب موافقت مرکز در راه اندازی اعزام به اعتاب مقدسه ی عراق و سوریه، گزارش کار و برنامه های در دست اقدام شرکت مسافرتی هفت گنج، چگونگی و گزارش تخصیص سهمیه های اعزام به عتبات، فعال کردن میز مشاوره ی امور مالیاتی در شرکت مرکزی، فعالیت سامانه ی سماح و اخذ روادید عراق، فروش بلیت هواپیما و مواردی از این دست همان اخبار و اطلاعاتی است که ذهن کارگزاران تحت پوشش را مشغول و پاسخ قانع کننده به آن ها همدلی و همزبانی را تقویت می کند.

نگارنده اعتقاد ندارد که هرچه را می فهمد و می نویسد درست است و جز این سخنی وجود ندارد. هر کس چنین ادعایی را داشته باشد بدبخت است. ولی دل هر آدمی که فقط نفس می کشد! به سختی می سوزد که مفاهیمی مانند «گفت و گو»، «پرسش و پاسخ»، «هم اندیشی»، «رایزنی» و از این دست کلمات قشنگ و دهن پر کن، در لا به لای سخنرانی های یکسویه، زیر پرونده های فراوان روی میز و در دل کارهای روز مره دفن شود. رحم الله لمن قرأ الفاتحة مع الاخلاص و الصلوات.        



نوع مطلب : امور اداری و اجرایی حج، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
نظرات ()

                  به نام خداوند جان و خرد / کزین برتر «اندیشه» بر نگذرد

مرامنامه ی گروه مجازی هم اندیشی ...

یادآوری: این مرامنامه ی گروه مجازی در تلگرام  است،                       

                                با مرامنامه و اساسنامه ی اصلی اشتباه نشود!

اهداف:

1)  مطالعه و نشر مبانی حوزه ی تفکر اسلامی در موضوع حج و زیارت.

2)  به کارگیری توان و تجربه ی موجود برای ساماندهی اندیشه و عمل، شناخت شرایط مطلوب و ارائه ی ساز و کار های رسیدن به وضع مطلوب در حوزه ی حج و زیارت.

3)  ایجاد فضا و شرایطی که کارگزاران زیارتی بتوانند در راستای حوزه ی تفکر با موضوعیت حج و زیارت به امور فرهنگی بپردازند.

4)  همیاری با مجریان و مسئولان رده های مختلف برای رشد کمی و کیفی سفرهای زیارتی در جهت ترویج و شکوفایی سبک زندگی اسلامی.


شرایط عضویت:

1)  اعتقاد و پای بندی به مرامنامه ی گروه.

2)  نداشتن انگیزه ای جز اجر و پاداش معنوی.

3)  اختیار در عضویت و ترک آن. 

4)  اعتقاد به شأنیت یکسان برای تمام اعضا.

5)  تعامل فرهنگی با سایر اعضا بدون تبعیض.

6)   مشخص بودن نام و نام خانوادگی و عکسی واضح در پرو فایل.

  (در صورت معذوریت منطقی، رعایت این بند در صفحه ی شخصی مدیر گروه الزامی است). 


 ممنوعیت ها:

1) پرداختن به موضوعاتی غیر از حوزه ی حج و زیارت مانند مباحث علمی، امور سیاسی، گرایش های جناحی، فعالیت های انتفاعی، ممنوع و خارج از اهداف مشخص گروه است.

2)  هر کاری که در شرع مقدس حرام و در قانون جاری کشور ممنوع است، از حوزه ی فعالیت گروه خارج می باشد. گناهانی مانند دروغ، غیبت، تهمت، افشای راز، سخن چینی، اهانت، هتک حرمت، چاپلوسی، نادیده گرفتن حقوق متقابل افراد، تضییع حق جامعه ی اسلامی و ... از جمله ممنوعیت های این گروه است.

3)  نشر تبلیغات، اخبار، مطبوعات، توصیه های اخلاقی، تلاوت قرآن، دعا و نیایش، یادآوری مناسبت ها، دعوت و برگزاری جلسات، تصاویر و کلیپ های مرسوم، احوالپرسی، تقدیر و تشکر، تبریک و تسلیت، انتصاب و برکناری، و چیزهایی از این دست در حوزه ی تخصصی این گروه نمی باشد.     

                                             با تشکر از همکاری و همراهی شما




نوع مطلب : امور اداری و اجرایی حج، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
نظرات ()

مقدمه و طرح 5 سؤال متفرقه در مجمع عمومی شرکت مرکزی دفاتر خدمات زیارتی خراسان رضوی ـ 8/11/94

توضیح: هدف از طرح این پرسش ها بیشتر استفاده از مجال مناسب جهت اعلام موجودین گروه بوده است.

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

به نام خداوند جان و خرد / کزین برتر اندیشه بر نگذرد

اِنْ اُرِیدُ اِلاَّ الاِصْلاَحَ مَا اسْتَطَعْتُ وَ مَا تَوْفِیقِی اِلاَّ بِاللّهِ عَلَیْهِ تَوَكَّلْتُ وَ اِلَیْهِ اُنِیبُ (هود88)

ــ.ــ.ــ.ــ.ــ.ــ.ــ

اگر با طرح پرسش به واکاوی هر موضوعی بپردازیم، بسیاری از آسیب ها، نیازها، راهکارها، طراحی افق آینده و ... شناسایی می شود. با این روش، وضع موجود را می شناسیم و برای وضعیت مطلوب و موفقیت های چشمگیر تلاش می کنیم. ما در حوزه ی گسترده ی حج و زیارت، به طرح سؤالات متعدد و مختلفی اقدام کرده ایم که در حقیقت ذهن بسیاری از کارگزاران زیارتی را مشغول کرده است.

در طرح این پرسش ها، به اعتراض، بیان نقطه ضعف، مسئولیت و مقام افراد نپرداخته ایم بلکه  فقط همان است که در آیه ی شریفه به آن تصریح شده است، یعنی: «من تا آن جا كه بتوانم قصدى جز اصلاح ندارم و توفیقم جز به یارى خدا نیست، بر او توكل كرده‏ و به سوى او باز مى‏گردم».

تأکید می کنیم که رویکرد ما در این مرحله فقط طرح سؤال است. ما با «هم اندیشی» تا کنون بیش از 300 سؤال طرح کرده که می تواند هر فرد علاقه مندی را به تفکر و پویش وا دارد. اما این سؤالات برخاسته از مبانی اعتقادی و فرهنگ غنی اسلام است. خاستگاه ارزشی و معنوی و ضرورت به کار گیری مدیریت اسلامی در سفرهای واجب و مستحب زیارتی، مبنای طرح سؤالات بوده و این خود ذخیره ای بس ارزشمند است.

وقتی سؤالی مطرح می شود، شخص سؤال کننده و هر کس که آن را بشنود، به فکر فرو رفته و در پی به دست آوردن پاسخ مناسب بر می آیند. آن گاه پاسخ پاسخ دهندگان، پاسخ های درستی که باید ارائه شود، پاسخ هایی که باید به دنبال کشف آن بر آییم، بررسی و تجمیع می شود و به خوبی ما را برای جبران کاستی ها، اجرای برنامه ها، شناخت و رفع نیازها موفق و از همه مهمتر برای تأمین نیاز آینده به برنامه سازی و نیل به اهداف بلند نزدیک می کند.

گروه« هم اندیشی کارگزاران حج و زیارت» موافقت کردند تا مجموعه ی این سؤالات، در وبسایت شخصی این جانب (s-h-razavi.ir) منتشر و برای نقد و بررسی علاقه مندان تقدیم گردد. لازم به یاد آوری است که این طرح در فضای مجازی تلگرام با همین نام به تدریج و به صورت موضوعی ارائه می شود تا کارگزاران داوطلب به گروه پیوسته و با همکاری و هم اندیشی به رونق کمی و کیفی آن بیفزایند. 

با ابراز تشکر برای این فرصتی که فراهم شد، اینک به طرح 5 سؤال از آن مجموعه بسنده نموده و برای شنیدن پاسخ هایی شفاف و منطقی، منتظر بیاناتی هستیم که مایه ی تقویت و نقشه ی راه کارگزاران زیارتی استان باشد.

ویزا و آزاد بری ـــــــــ

1ـ سامانه ی سماح و اخذ ویزای عراق هرچند منافعی دارد، آیا این کار باعث افزایش سفر های انفرادی و تقویت کار آزادبران نشده و آیا برای جلو گیری از آزادبری تدبیری اندیشیده شده است؟ 

طرح جذب زائر ـــــــــ

2ـ در حال حاضر غیر از 6 پرواز مجاز شمسا، از مبدأ مشهد در هفته20 پرواز آزاد به مقصد بغداد و نجف انجام می شود، چرا نباید شرکت مرکزی مانند سوریه در گذشته، جهت تقویت کارگزاران و ارائه ی خدمات زیارتی مطلوب به مردم، برای جذب و اعزام زائران عتبات عالیات فعال شود؟

حمایت مالی ــــــــــ

3ـ چرا در شرایط رکود و مشکل تأمین هزینه ها، از محل در آمد شرکت مبلغی در حد تأمین 6 ماه نیاز دفاتر زیارتی، به کارگزاران عضو پرداخت نمی شود؟

سهمیه ی عتبات ـــــــــ

4 ـ آبا توجه به تخصیص سهمیه ی عتبات بر اساس امتیاز و بهره مندی از سامانه ی اینترنتی یکنواخت، چرا تفاوت سهمیه ی کارگزاران، دارای اختلاف فاحش و حاکی از شرایط ویژه است؟

پرداخت مالیات ـــــــــ

5 ـ چرا شرکت مرکزی با جلب نظر تأثیر گذار حج و زیارت، در حمایت از کارگزاران زیارتی، برای رسیدگی عادلانه جهت پرداخت مالیات اقدامی نمی کند؟

---------------------»»»»»          گروه هم اندیشی کارگزاران حج و زیارت        ت




نوع مطلب : امور اداری و اجرایی حج، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
نظرات ()

پ ـ حوزه ی معرفتی حج و زیارت

مبانی معرفتی:

ـــــــــــــــــــــــــــــــــ

  1. آیا سفر های زیارتی واجب و مستحب، در معارف اسلامی زیر ساخت معرفتی دارد؟

  2. آیا ترکیب شورا ی عالی حج در جمهوری اسلامی ایران برای این رکن رکین اسلام تناسب دارد؟

  3. آیا شاکله ی شورای عالی حج، بیشتر دارای رویکرد دولتی و اجرایی نیست؟  

  4. آیا شورا ی عالی حج در کشور ما فقط به جنبه های اجرایی و مدیریتی نمی پردازد؟

  5. آیا تشکیل شورایی به نام حج و زیارت با اعضای دائمی و متناسب با مبانی اعتقادی و مفاهیم ژرف این حوزه ضرورت ندارد؟

     .....................

  6. آیا می توان در حوزه ی تفکر (تعقل، اندیشه، فلسفه، اسرار و عرفان) به مطالعه ی سفر های زیارتی ورود پیدا کرد؟

  7. آیا در ارائه ی فهرست و شناخت مفاهیم حج و زیارت قدم هایی برداشته شده است؟

  8. آیا در ترویج و انتشار مفاهیم حج و زیارت و تأثیر آن بر زندگی اجتماعی موفق بوده ایم؟

  9. آیا در جاری کردن معارف حج و زیارت در فضای درون سازمانی توفیقی حاصل شده است؟

     ......................

  10. آیا سفر های زیارتی در تغییر ملاک ها و رفتار اجتماعی و فرهنگی مردم مؤثر بوده است؟

  11. آیا افراد و خانواده های حج رفته از نظر فرهنگ اسلامی با دیگران تفاوتی دارند؟

  12. آیا سفر های زیارتی در رویکرد مردم به فرهنگ و احکام اسلامی مؤثر بوده است؟

  13. آیا در عقیده، گفتار و کردار مردم، قبل و بعداز سفرهای زیارتی تفاوتی حاصل می شود؟

  14. آیا در جهت تربیت زائران، متناسب با معارف بلند حج و زیارت موفق بوده ایم؟

     .....................

  15. آیا وجوه افتراق و اشتراک سفرهای زیارتی و سیاحتی شناسایی و برای مردم تبیین شده است؟

  16. آیا در برنامه ریزی و اجرای سفر حج، عمره و اعتاب مقدسه، آسیب های ضددینی وجود ندارد؟

                                                                               »»»»» ادامه دارد »»»»»» 




نوع مطلب : امور اداری و اجرایی حج، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
نظرات ()

ب ـ مقدمه و روشنگری


فطرت انسان:

  1. آیا به طور فطری در ذهن هر انسانی «سؤال» ایجاد می شود؟

  2. آیا هر کسی مایل است از دیگران به ویژه از یک «مسئول»، «سؤال» کند؟

  3. آیا هر فردی حق دارد از «مسئولین»، «سؤال» کند؟

  4. آیا «سؤال» کردن از افراد «مسؤل» سازنده و مؤثر است؟

  5. آیا فرد«مسئول» با پاسخ دادن به «سؤالات» به وظیفه عمل می کند؟

  6. آیا ممکن است گاهی «سؤال» یا «سؤال کننده» مضر یا مزاحم باشد؟ 

  7. آیا همیشه «سؤال کننده» فردی مغرض و مزاحم است؟

  8. آیا نداشتن پاسخ قانع کننده به معنای عدم تناسب فرد با «مسئولیتش» نیست؟

  9. آیا می توان برای یافتن پاسخ قانع کننده به دانش افزایی شایسته روی آورد؟

  10. آیا مطالعه و بهره مندی از خرد جمعی ما را در پاسخ دادن به «سؤالات» یاری نمی کند؟



نوع مطلب : امور اداری و اجرایی حج، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
نظرات ()

انگیزه ی طرح سؤال:

با این مقدمه و با قصد قربت، با حول و قوه ی الهی و تکیه بر محتوای آیه ی شریفه ی « اِنْ اُرِیدُ اِلَّا الْاِصْلاَحَ مَا اسْتَطَعْتُ وَ مَا تَوْفِیقِی اِلَّا بِاللّهِ عَلَیْهِ تَوَكَّلْتُ وَاِلَیْهِ اُنِیبُ (هود88)»، در حوزه ای که به آن وابسته ایم، به طرح سؤالات متعدد و مختلفی اقدام کرده ایم. در طرح این پرسش ها نه به کسی معترضیم، نه برای کسی نقطه ضعفی در نظر داشته ایم، نه به جایگاه و مقام فردی نظر منفی داریم، نه برای عزل و نصب کسی نقشه کشیده ایم، نه برای خود به دنبال جا و مکانی می گردیم، نه به کسی و چیزی نیاز داریم، نه چیزی داریم که از دست بدهیم و نه از کسی جز خدا می ترسیم. پس فقط و فقط همان است که در بالا به آن تصریح شده است. «من تا آن جا كه بتوانم قصدى جز اصلاح ندارم و توفیقم جز به یارى خدا نیست، بر او توكل كرده‏ و به سوى او بازمى‏گردم».   



نوع مطلب : امور اداری و اجرایی حج، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
نظرات ()

از شما می پرسم ! 


الف ـ نوشتاری  پیرامون سؤال

 

واژه ی سؤال:

«سؤال» یک واژه ی عربی است که دو معنی دارد. یکی به معنای «پرسش» و دیگری به معنای «درخواست کردن» است. در فارسی بیشتر به معنای اول یعنی «پرسیدن» به کار می رود.

گاهی این کلمه با حروف و واژه های فارسی ترکیب شده و در نوشته ها و گویش ها به کار می رود. مانند: سؤال ها، سؤال کردن، سؤال کننده، سؤال شونده، و ... که با معنای پرسش ها، پرسیدن، پرسشگر، پرسیده و ... کاربرد دارد. ترکیب هایی مانند سؤال های امتحانی، سؤال های تشریحی، سؤالات تستی، سؤالات فنی، سؤالات سیاسی و ... نمونه های دیگر این واژه و استفاده های آن است.



نوع مطلب : امور اداری و اجرایی حج، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
نظرات ()

بسم الله الرحمن الرحیم

الحمد لله رب العالمین، الصلوة و السلام علی رسول الله و علی آله آل الله لا سیما علی بقیة الله

مقدمه :

کار از این جا شروع شد که چرا نباید برای حوزه ی گسترده ی «حج و زیارت»، در مفهوم اسلامی و فرهنگی آن کاری صورت بگیرد. کاری که مبتنی بر زیر ساخت های اعتقادی و مبانی حوزه ی تفکر باشد. البته این ادعا به معنای آن نیست که تاکنون کاری صورت نگرفته است، یا احساس کنیم که باید برای رفع نقیصه ای در میدان عمل یا ایجاد نمودی از این حقیقت الهی، کسی یا جایی را نشانه بگیریم، خیر، بلکه نگاه های متفاوت و زوایای دید گوناگون کار را چنان گسترده می نمایاند که هر چه بیشتر در این اقیانوس بی انتها غور می کنیم، باز در می یابیم که راه به جایی نبرده ایم.



نوع مطلب : امور اداری و اجرایی حج، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
نظرات ()





آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
امکانات جانبی
script>document.getElementById('mihan_page_advert').style.display='none';