تبلیغات
سید هاشم رضوی (فاران) - مطالب اسفند 1394
 
سید هاشم رضوی (فاران)
خدایا چنان کن سرانجام کار/ تو خشنود باشی و ما رستگار
درباره وبلاگ


الحمدلله رب العالمین، الصلوة و السلام علی رسول الله و علی اله ال الله لاسیما بقیة الله

مدیر وبلاگ : سید هاشم رضوی
نویسندگان

 

نگاهی غمبار به خطبه ی 202 نهج البلاغه

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

  • نجوای امیرالمؤمنین ـ علیه السلام ـ با رسول خدا ـ  صلی الله علیه و اله ـ  هنگام دفن حضرت زهرا ـ سلام الله علیها ـ

ـــــ مقدمه / نهج البلاغه را بشناسیم! ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

حضرت امام خمینی (قدس سره الشریف):
این كتاب بزرگ (نهج البلاغه) را به جوامع بشری معرفی نموده و عرضه دارید كه این متاعی است كه مشتری آن انسان ها و مغزهای نورانی است.

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

حضرت امام خامنه ای(مد ظله العالی):
نهج البلاغه با رتبه و پایه ی والایی که دارد در حقیقت یک استثناء است و باید به صورت یک گنجینه ی استثنایی با آن برخورد کرد.

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

آیت الله شهید استاد مرتضی مطهری (طاب ثراه):

این مجموعه ی نفیس و زیبا به نام نهج البلاغه كه اكنون در دست ماست و روزگار از كهنه كردن آن ناتوان است و گذشت زمان و ظهور افكار و اندیشه‏های نوتر و روشن‏تر مرتباً بر ارزش آن افزوده است، منتخبی ازکلام امیرالمؤمنین امام علی ـ علیه السلام ـ  است.

 

ـــــ نامگذاری نهج البلاغه ــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

استاد شهید مرتضی مطهری می نویسد:

سید رضی بیشتر از زاویه ی فصاحت و بلاغت و ادب به سخنان مولا‏ ‏نگریسته و کلماتی را که بیشتر جنبه ی بلاغت و برجستگی خاص داشته، گزینش کرده است. از این رو نام مجموعه ی منتخب خویش را « نهج البلاغه» نهاده است.

نهج: راه، شیوه / بلاغت: شیوایی: نهج البلاغه:  شیوه ی شیوایی

اما در ورای این معنای ظاهری، معنایی مهم دیگری نهفته است:

«نهج» در حقیقت راه روشن الهی است.

حضرت در خطبه ی 93 نهج البلاغه می فرمایند:

اِعْلَمُوا رَحِمَكُمُ اللّهُ عَلى اَعْلامٍ بَیِّنَةٍ، فَالطَّریقُ نَهْجٌ یَدْعُو اِلى دارِ السَّلامِ ...

خداوند شما را رحمت كند، آگاه باشید که باید بر اساس نشانه هاى روشن عمل كنید، راه خدا مستقیم و واضح است كه شما را به بهشت مى خواند...

«البلاغه» یعنی علاوه بر نشان دادن راه روشن الهی، انسان حق طلب را در رسیدن به حقیقت بندگی خدا راهنمایی و یاری می کند. دست او را می گیرد و به مقصد می رساند.

          بنا بر این: نهج البلاغه یعنی راه روشن رسیدن به خدا

ـــــ کتاب شریف نهج البلاغه شامل 3 بخش است:

خطبه ها، نامه ها و حکمت ها  ـــــــــــــــــ (سید رضی).

اما در مجموع، کلمات نورانی امیرالمؤمنین ـ علیه السلام ـ در نهج البلاغه عبارت است از:

خطبه‏ها ................. 241خطبه / در بعضی چاپها: 239 خطبه    

(علت اختلاف:خطبه ی53 و 153 در ادامه ی 52 و 152 آمده است).

تذکر: دعاها، وصیت ها و کلام ‏ها در بخش خطبه ها قرار دارد.

نامه ها ......................... 79 مورد

حکمت ها .....................480 مورد

و کلمات شگفتی آور: در بین حکمت260و261، فصلی است که در آن 9 جمله یا عبارت کوتاه و حکیمانه قراردارد که سیدرضی از آن ها به «فَصلٌ فِی غَرائبِ کَلامِهِ» تعبیر کرده است. تذکر: با این کلمات، تعداد حکمت ها: (489 = 9 +480)

 

متن خطبه ی 202  2

رُوِىَ عَنْهُ اَنَّهُ قالَهُ

عِندَ دَفنِ سَیّدةِ النِّساءِ فاطمةَ عَلَیهَا السّلام كَالْمُناجی بِهِ رَسُولَ اللّهِ صَلّى اللّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ عِنْدَ قَبْـرِهِ:

 

اَلسَّلامُ عَلَیْكَ یا رَسُولَ اللّهِ

عَنّى وَ عَنِ ابْنَتِكَ

النّازِلَةِ فِى جِوارِكَ 

(نَزَلَ: نُزُولًا من علوٍّ الى اَسفل: فرود آمد)

وَالسَّرِیعَةِ اللَّحَاقِ بِكَ

قَلَّ یا رَسُولَ اللّهِ

عَنْ صَفِیَّتِكَ صَبْرى  

(صَفِیَه: «الصَّفِیّ» دوست با وفا ـ محبوبه)

وَ رَقَّ عَنْها تَجَلُّدِى

 (رَقَّ: رِقَّةً: نرم و نازك شد. این واژه ضد «غَلُظَ و ثَخُنَ» است)/ (تَجَلَّدَ: تَجَلُّداً: تحمّل صبر و شكیبائى كرد)

اِلاّ اَنَّ فِى التَّاَسِّى لِی بِعَظیمِ فُرْقَتِكَ

(تَأَسَّى، تَأَسِّیاً: بردبار شد و تسلّى یافت) (فِرَاق: جدا شدن)

وَ فَادِحِ مُصیبَتِكَ

(فادح: مصیبت سنگین وكمرشكن)

 مَوْضِعَ تَعَزٍّ                                          

فَلَقَدْ وَسَّدْتُكَ فى مَلْحُودَةِ قَبْرِكَ

(وَسَّدَ: تَوْسِیداً: بالش را زیر سر خود نهاد) (مَلْحُود: گور، لَحْد)

وَ فاضَتْ بَیْنَ نَحْرى وَ صَدْرى نَفْسُكَ

(فاضتْ نَفْسُهُ : روانش بیرون رفت)

فَاِنّا لِلّهِ وَ اِنّا اِلَیْهِ راجِعُونَ

فَلَقَدِ اسْتُرْجِعَتِ الْوَدیعَةُ          

وَ اُخِذَتِ الرَّهینَةُ                     

(رهینه: گرو، وثیقه)، (امانت گرفته شد، به صاحبش رسید)

اَمّا حُزْنى فَسَرْمَدٌ

 (سَرْمَد: پایدار ، همواره، همیشگی)

وَ اَمّا لَیْلِى فَمُسَهَّدٌ

  (تَسَهَّدَ: تَسَهُّداً: بیدار ماند، به خواب نرفت)

اِلى اَنْ یَخْتارَ اللّهُ لى

(تازمانى كه خدا براى من اختیار كند...)

دارَكَ الَّتى اَنْتَ بِها مُقیمٌ

وَ سَتُنَبِّئُكَ ابْنَتُكَ بِتَضافُرِ اُمَّتِكَ

(تَضافُر: دست به دست هم دادن، همدست شدن)

عَلى هَضْمِها (حَقِّهَا)

(هَضَم: پایمال كرد، نادیده گرفت، ضایع كرد، حقی را تضییع كرد)

فَاَحْفِهَا السُّؤالَ

وَ اسْتَخْبِرْهَا الْحَالَ

هذا وَ لَمْ یَطُلِ الْعَهْدُ

وَ لَمْ یَخْلُ مِنْكَ الذِّكْرُ

وَ السَّلامُ عَلَیْكُما

سَلامَ مُوَدِّعٍ لا قَالٍ وَ لا سَئِمٍ

(سَئِمَ الشیءَ و منه: از آن چیز ملول و خسته شد)

فَاِنْ اَنْصَرِفْ فَلا عَنْ مَلالَةٍ

وَ اِنْ اُقِمْ فَلا عَنْ سُوءِ ظَنٍّ

بِما وَعَدَ اللّهُ الصَّابِرینَ

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

ـــــــــــ پرسشی بسیار عجیب!!!

  • چرا حضرت زهرا ـ سلام الله علیها ـ طبق وصیت خودشان، در شب و به دور از چشم مردم به خاک سپرده شدند؟!

  • اگر حضرت زهرا ـ سلام الله علیها ـ  در روز و طی مراسمی با شکوه و در خور دخت نبی مکرم اسلام، با حضور مردم مدینه تشییع و خاکسپاری می شد، چه عیبی داشت؟

  • چرا حضرت امیرالمؤمنین ـ علیه السلام ـ بعد از دفن حضرت زهرا ـ سلام الله علیها ـ نظر به مخفی ماندن قبر آن حضرت داشتند؟

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ التماس دعا ـــ

 



نوع مطلب : انس با نهج البلاغه، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
نظرات ()





آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
امکانات جانبی
script>document.getElementById('mihan_page_advert').style.display='none';