تبلیغات
سید هاشم رضوی (فاران) - مطالب آبان 1394
 
سید هاشم رضوی (فاران)
خدایا چنان کن سرانجام کار/ تو خشنود باشی و ما رستگار
درباره وبلاگ


الحمدلله رب العالمین، الصلوة و السلام علی رسول الله و علی اله ال الله لاسیما بقیة الله

مدیر وبلاگ : سید هاشم رضوی
نویسندگان

بسم الله الرحمن الرحیم

الحمدلله رب العالمین والصلوة و السلام علی رسول الله و علی اله ال الله لاسیما علی بقیة الله

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

السَّلامُ عَلَیْكَ یَا أَمِینَ اللَّهِ فِی أَرْضِهِ وَ حُجَّتَهُ عَلَى عِبَادِهِ السَّلامُ عَلَیْكَ یَا أَمِیرَ الْمُؤْمِنِینَ

أَشْهَدُ أَنَّكَ جَاهَدْتَ فِی اللَّهِ حَقَّ جِهَادِهِ وَ عَمِلْتَ بِكِتَابِهِ وَ اتَّبَعْتَ سُنَنَ نَبِیِّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَ الِهِ.

**********

دقت در سه مفهوم«حق جهاد»، «عمل به کتاب» و «تبعیت از سنت نبی» در زیارت امین الله مد نظر است. با نگاهی به انواع جهاد مانند: جهاد دفاعی، جهاد ابتدایی، جهاد اقتصادی، جهاد سیاسی، جهاد ملی، جهاد اجتماعی، جهاد «علمی و فرهنگی» در می یابیم که:

1ـ نهج البلاغه جهاد فرهنگی امیرالمؤمنین است که به راستی حق جهاد را ادا فرموده است.

2ـ نهج البلاغه خاستگاه جهاد فرهنگی و نقشه ی راه محبان و شیعیان امیرالمؤمنین (ع)است.

اما این جهاد باید با رویکردی خاص باشد چرا که در محضر امیرالمؤمنین عرضه می داریم:

أَشْهَدُ أَنَّكَ جَاهَدتَ فِی اللهِ حَقَّ جِهَادِهِ: اولاً در تعریف جهاد گفته شده است که: « جهاد به کار گرفتن تمامی توان با نهایت قدرت و با تحمل سختی ها در در راه رضای خداست». خدای رحیم در آیه ی نورانی 78سوره ی حج فرموده است: «وَ جَاهِدُوا فِی اللَّهِ حَقَّ جِهَادِهِ ...» اما این پرسش به جاست که به راستی حق جهاد چیست؟

حق جهاد مانند حق تقواست: چنانکه در تبیین مفهوم والای تقوا، ابتدا در آیه ی 16سوره ی تغابن فرموده است: «فَاتَّقُوا اللَّهَ مَا اسْتَطَعْتُمْ ...» ولی برای سطحی فراتر در آیه ی 102سوره ی آل عمران می فرماید: «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُواْ اتَّقُواْ اللّهَ حَقَّ تُقَاتِهِ ...» در نتیجه می توان چنین استفاده کرد که جهاد مانند تقوا می تواند یک وجه کمی داشته باشد که حد آن توان و شرایط مجاهد فی سبیل الله است. وجه دیگر کیفیت جهاد است که همان جهادی که در هر حد توان و وظیفه ی فرد است، باید خالصا لله و فقط برای رضای حضرت حق جل و علی باشد و این همان «حق جهاد» است.

در عبارت بعد چهره به چهره با امام متقیان، امیر ملک ولا می گوییم:

وَ عَمِلْتَ بِكِتَابِهِ: در این که امیرالمؤمنین ـ علیه السلام ـ در عمل کردن به قرآن پا به پای رسول خدا پیش رفته است، تردیدی نداریم چرا که حضرت ختمی مرتبت بارها فرمود: عَلِیٌّ مَعَ الْقُرْآنِ وَالْقُرْآنُ مَعَ عَلِیٍّ لَنْ یَتَفَرَّقَا حَتَّى یَرِدَا عَلَیَّ الْحَوْضَ. بنا براین تمامیت و کمال این جهاد فرهنگی همانند سایر گونه های جهاد، در انطباق با کتاب خدا و در حقیقت شرح و تفسیر وحی است. این امام ـ علیه السلام ـ است از کودکی در دامان پیامبر خدا پرورش یافت وحی و نزول آن را ادراک فرمود و علوم و حقایق قرآن را از زبان آورنده ی آن دریافت کرد.

اما در دیگر عبارت می خوانیم و بر معنایی که به آن دست یافته ایم گواهی می دهیم که:

وَ اتَّبَعْتَ سُنَنَ نَبِیِّهِ: در این مورد نیز باید گفت: چه در کلیت سیره ی امیرالمؤمنین ـ علیه السلام ـ و چه در حوزه ی کلام یعنی نهج البلاغه، همه ی آن تبیین، تبلیغ، ترویج و در حقیقت پیروی از راه و رسم رسول خداست. آن حضرت در خطبه ی نورانی قاصعه حدود این سنت گرایی را شرح داده و جایگاه خود نسبت به پیروی از پیامبر اعظم ـ صلی الله علیه و اله ـ را بیان فرموده است.

امام حسین(ع) در تبیین انواع جهاد که آن را 4 گونه می دانند، در گونه ی آخر می فرماید:

« ... وأمّا الجِهادُ الذی هُوَ سُنّةٌ فكُلُّ سُنّةٍ أقامَها الرَّجُلُ وجاهدَ فی إقامَتِها وبُلُوغِها وإحیائِها فَالعَمَلُ والسَّعْیُ فیها مِنْ أفضلِ الأَعْمال لِأنَّها إحیاءُ سُنَّةٍ وقَدْ قالَ رسولُ اللّه صلى الله علیه و آله: «مَنْ سَنَّ سُنَّةً حَسَنَهً فَلَهُ أجْرُها و أجْرُ مَنْ عَمِلَ بِها إلى یَوْمِ القِیامَةِ مِنْ غَیْرِ أن یَنْقُصَ مِنْ أجُورِهِم شَیْئا». چنین است که به خوبی در می یابیم، مجاهد اعظم و شخص اول این حوزه ی مقدس جهاد فرهنگی، یعنی پیروی از سنت رسول خدا، کسی نیست جز برادر و وصی و نفس آن حضرت، یعنی امیرالمؤمنین علی بن ابی طالب ـ علیه السلام ـ .

 این است حقیقت نهج البلاغه و اما دوره ی کارگاه آشنایی با معارف و روش تدریس نهج البلاغه، در جوار مضجع نورانی حضرت ثامن الحجج علی بن موسی الرضا ـ علیه آلاف التحیة و الثناء ـ، گشایشی بود که آثار و برکات ارزشمندی را در بر داشت. برای تعیین و اقرار به ضرورت، اهمیت و توفیقات برگزاری این دوره، خوب است نهج البلاغه را به مثابه دریای پهناوری در نظر آوریم که در زیر آسمان ولایت، رنگ آسمانی به خود گرفته است. این دریا امواج ریز و درشتی دارد، در این دریای معنویت، سطح دریا، عمق میانی، ژرفای پیچیده، بستر گسترده، منافع بی شمار و ابتدا و انتهای آن که به حقیقت هستی پیوند خورده، قابل مطالعه و مداقه است.

مؤسسه ی نهج البلاغه ی تهران و دارالقرآن آستان قدس رضوی، برای فردی مثل من که در اتاقی در بسته و محدود ولی در ساحل این دریا قرار داشت، پنجره ای گشود که گستره ی دریا نمایان شد، نسیم روح افزایش احساس شد، شمیم ولایت به مشام رسید و فهمیدم که آن سوی این پنجره چه خبر است؟ و آفرین و حبذا که در حریم پاسبان ملائک سومین علی از آل نبی، این پنجره به آسمان نهج البلاغه ی علی گشوده شد.

این گونه بود که نسیم ولایت جاری شد،‌کبوتر ایمان اوج گرفت، یاد علی طنین انداز و نور خدا نازل شد، عقل از استواری اندیشه اش به تغزل آمد، خرد زانو زد، غزل از عشق عارفانه اش به نوا آمد، جان تسلیم شد؛ یعنی امیرالمؤمنین ـ علیه السلام ـ در نهج البلاغه به تجلی آمد.

پس باید به ساحل رفت، در حد توان ولی خالصانه به دریا زد و «آب دریا را اگر نتوان کشید/ هم به قدر تشنگی باید جشید.

نهج البلاغه، کلام امیر ملک کلام، هنر شرافتمندانه ی شریف رضی، مشهورترین و معروف ترین کتاب ارزشمند حدیثی شیعه، صحیح ترین کتاب روایی از نظرمضمون و محتوا، و در یک کلمه؛ اخُ القرآن است.

این جاست که در محضر امام رئوفمان، که همیشه نجوا کرده ایم: «اشهد انک تشهد مقامی، و تسمع کلامی و ترد سلامی»، چرا که محکم بر این عقیده ایم که ای امام عزیز؛ «انت حی عند ربک مرزوق» ... ابراز خوشوقتی می کنیم که مشهد مقدس به راستی پایتخت معنوی ایران اسلامی و آستان قدس به فرموده ی امام راحل عظیم الشأن ـ قدس سره الشریف ـ مرکز ایران است، پس آن چنان که در حوزه ی قرآن کریم موفقید که دارالقران و اداره ی علوم قرآنی رخ می نماید و تابش انوار وحیانی را به دور و نزدیک می تاباند، باید برای نهج البلاغه که برادر قرآن است، به همان دیده نگریسته شود و به نظر رسید که اگر در کنار دارالقرآن، دارالنهج علوی آستان قدس رضوی تأسیس شود، حق هر دو برادر به خوبی ادا شده است.

در پایان، با توجه به سالها تجربه ی آموزشی و فعالیت در مقاطع و دوره های مختلف آموزش و پرورش، به این واقعیت اذعان دارم که در برگزاری این دوره، کارهای زیادی انجام شد. ایده و فکر برگزاری دوره، برنامه ریزی آموزشی، هماهنگی های اجرایی، تعیین محل برگزاری، تعیین و دعوت، حمل و نقل و اسکان اساتید، نظم و انضباط آموزشی، منابع انسانی مختلف، تصویر برداری و گزارش های آموزشی، منابع و رسیدگی های مالی ، پذیرایی و ... عناوین این تلاش فرهنگی بوده است. بنا براین با تأسی به منش امام مهربانی ها حضرت ثامن الحجج ـ علیه السلام ـ که فرمود: «مَنْ لَمْ یَشْكُرِ الْمُنْعِمَ مِنَ الْمَخْلُوقِینَ لَمْ یَشْكُرِ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ» وظیفه دارم مراتب تقدیر و تشکر خود را نسبت به برادران و خواهران ایمانی تقدیم دارم. این بزرگواران عبارتند از:

  • استاد محترم جناب آقای محمد مهدی علیقلی

  • استادان و مدرسان محترمی که نامشان در گزارشات آموزشی آمده است.   

  • جناب آقای دکتر لسانی و همکارانشان شامل خانم ها: هاشمی، حسن زاده، ابراهیمی، مجیدی، کیانی، طالبی، مرتضوی، محقق، سیرجانی، گلی زاده و آقایان بحری، ناجی، ربانی، اکراد، ابراهیم زاده، موسوی و همچنین خادمان با اخلاص دارالقرآن که هریک در مسئولیت خود خوش درخشیدند.                          

                            وآخر دعوانا ان الحمد لله رب العالمین

                                                                                  والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته

                                                                                                                              سیدهاشم رضوی



نوع مطلب : انس با نهج البلاغه، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
نظرات ()

دیدار با خورشید                   قسمت سوم

به زیارت برو، حرم برو، آنجا زیارتگاه است، معبد است، مسجداست، مزار است، حریم حرم است. دارای فضا و بنا و جلا و جلال است. اما به هوش که نه زرق و برق ظاهری حرم شریف نبوی، و نه ایوان وگلدسته‌ های عتبه‌ی علوی و نه خاک و آفتاب و قبور ویران بقیع فاطمی، هیچکدام تو را درگیر ظواهر نکند، وقتی قصد دیدار می کنی، به زیارت می روی، می روی تا جایگاهت را با جایگاه امام مقایسه کنی، تو می فهمی، می دانی که در سنجش خویشتن خویش، به«میزان»، به انسان کامل دست یافته‌ای،"20"در این سنجش می سنجی و مقایسه می کنی، می فهمی که در چه جایگاهی هستی و باید تا کجا و با چه ابزاری بالا روی.  



نوع مطلب : زیارت، 
برچسب ها : فلسفه ی زیارات،
لینک های مرتبط :
نظرات ()

دیدار با خورشید                   قسمت دوم

وتوباید بدانی که می دانی، خورشیدِ نوربخش تو، غیر از خورشید آسمان زمینیان است. خورشید آسمان زمینیان نور دارد، گرما دارد، وجودش گرانبهاست، مولدِ نور و انرژی است اما خاصیت خطرناکی نیز دارد که اگر نزدیک شوی، گرمایش زننده است، داغ است، می سوزاند، خاکسترت می کند. این خورشید همان است که گفته‌اند: دوری و دوستی، دور باش و از نورش بهره ببر و از گرمایش استفاده کن و از انرژی بی هزینه‌اش زندگیت را بساز.


نوع مطلب : زیارت، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
نظرات ()

        دیدار با خورشید        

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

                            (قسمت اول)






مقاله ای پیرامون معنا و مفهوم زیارت در اندیشه ی اسلام ناب محمدی(ص)



نوع مطلب : زیارت، 
برچسب ها : دیدار با خورشید،
لینک های مرتبط :
نظرات ()





آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
امکانات جانبی
script>document.getElementById('mihan_page_advert').style.display='none';