تبلیغات
سید هاشم رضوی (فاران) - مطالب دی 1395
 
سید هاشم رضوی (فاران)
خدایا چنان کن سرانجام کار/ تو خشنود باشی و ما رستگار
درباره وبلاگ


الحمدلله رب العالمین، الصلوة و السلام علی رسول الله و علی اله ال الله لاسیما بقیة الله

مدیر وبلاگ : سید هاشم رضوی
نویسندگان

باسمه تعالی

محفل انس با نهج البلاغه  (جمعه: 95/10/03)

خطبه ی 167 نهج البلاغه

این خطبه  اولین سخنرانی امیرالمؤمنین ـ علیه السلام ـ  است که در آغاز خلافت در مدینه ی منوره ایراد فرموده است.

 فراز اول


اِنَّ اللّهَ (سُبْحَانَهُ) اَنْزَلَ كِتاباً هادِیاً ـ خداوند سبحان كتابى هدایت كننده فرو فرستاد 

بَیَّنَ فیهِ الْخَیْرَ وَ الشَّرَّ ـ كه خوبی و بدی را در آن آشکارا بیان كرده است (بَیَّنَ: آشكار و روشن شدن، چیزی را توضیح دادن)

 فَخُذُوا نَهْجَ الْخَیْرِ تَهْتَدُوا ـ پس راه نیکی را در پیش گیرید تا هدایت شوید (نَهْجَ: راه آشكار و روشن)

وَاصْدِفُوا عَنْ سَمْتِ الشَّرِّ تَقْصِدُوا ـ و از گرایش به بدى روى گردان باشید تا به راه راست در آیید (صَدَفَ: صَدْفاً و صُدُوفاً: از آن چیز روی گردان شد و برگشت) / (سمت الشیءَ و سَمَتَ نحوَهُ: به سوى آن چیز رفت) / (قَصْد: راستى و درستی راه، طریقٌ قَصْدٌ: راه راست، طَرِیقٌ قَاصِدٌ: راه هموار).

الْفَرائِضَ الْفَرائِضَ ـ واجبات، واجبات (به واجبات دینی روی آورید و به آنها اهمیت بدهید)

اَدُّوها اِلَى اللّهِ ـ آنها را برای خدا به جاى آورید (اَدَی: به جا آوردن، انجام دادن)

تُؤَدِّكُمْ اِلَى الْجَنَّةِ ـ تا شما را به بهشت برساند

اِنَّ اللّهَ حَرَّمَ حَراماً غَیْرَ مَجْهُول ـ خداوند هر حرامی را که حرام کرده، ناشناخته و مجهول نیست

وَ اَحَلَّ حَلالاً غَیْرَ مَدْخُول ـ و هر حلالی را که حلال دانسته بی عیب است (اَلْمَدْخُول: لاغر، ناتوان، معیوب. نخلة مدخولة : نخل پوسیده و متعفّن)

وَ فَضَّلَ حُرْمَةَ الْمُسْلِمِ ـ و حرمت مسلمان را برترى بخشید

عَلَى الْحُرَمِ كُلِّهَا ـ بر تمام آنچه که داراى حرمت است

وَ شَدَّ بِالاِخْلاصِ وَالتَّوْحیدِ ـ و با اخلاص و توحید محكم ساخت (شَدَّ: نیرومند شد، مورد تأكید قرار داد، ایجاد كرد، قاطعیت به خرج داد)

حُقُوقَ الْمُسْلِمینَ فِى مَعَاقِدِهَا ـ حقوق مسلمانان را در جایگاه پیمان های استوار (مَعْقِد: ج مَعَاقِد[عقد]: جاى گره زدن، جای پیمان)

 

 فرازدوم

فَالْمُسْلِمُ مَنْ ـ پس مسلمان كسى است

سَلِمَ الْمُسْلِمُونَ مِنْ لِسانِهِ وَ یَدِهِ ـ که سایر مسلمانان از دست و زبانش سالم بمانند

اِلاّ بِالْحَقِّ ـ مگر برای حق

وَلا یَحِلُّ اَذَى الْمُسْلِمِ اِلاّ بِما یَجِبُ ـ و آزار مسلمان روا نیست مگر در آنچه واجب است (اذی: اذیت کردن، زیان رساندن، آسیب زدن)

بادِرُوا اَمْرَ الْعامَّةِ ـ  برای چیزى كه همگانى است چاره ای بیندیشید (بادَرَ: اقدام کردن، انجام دادن، پیشی گرفتن)

وَ خاصَّةَ اَحَدِكُمْ ـ و مخصوص هریك از شما نیز هست

وَ هُوَ الْمَوْتُ ـ و آن مرگ است

فَاِنَّ النّاسَ اَمامَكُمْ ـ  همانا مردم جلوتر از شما می روند (أَمَام: جلو یا روبرو)

وَ اِنَّ السّاعَةَ تَحْدُوكُمْ مِنْ خَلْفِكُمْ ـ  در حالی که قیامت شما را از پشت سر فرا مى خواند (حَدَا: حَدْواً و حِدَاءً و حُدَاءً: آواز خود را بلند كرد، صدا زد، فرا خواند) / (خلف: عقب، پشت، پشت سر)

تَخَفَّفُوا تَلْحَقُوا ـ سبكبار شوید تا به مقصد برسید (أَخَفَّ: إِخْفَافاً [ خفّ ]: سبك بار یا سبك بال شد)

فَاِنَّما یُنْتَظَرُ بِاَوَّلِكُمْ آخِرُكُمْ ـ كه رفتگان نخستین چشم به راه بازماندگانند

اِتَّقُوا اللّهَ فى عِبادِهِ وَ بِلادِهِ ـ در مورد بندگان خدا و شهرهایش تقوا پیشه كنید
فَاِنَّكُمْ مَسْئُولُونَ ـ زیرا شما مسئول و مورد بازخواست هستید

حَتّى عَنِ الْبِقاعِ وَ الْبَهائِمِ ـ حتى نسبت به سر زمین ها و چهارپایان (بُقْعَة: ج بِقَاع: قطعه اى زمین، سرزمین) (بَهِیمَة: ج بَهَائِم: چهار پایان، ستوران)

وَ اَطیعُوا اللّهَ ـ و خدا را اطاعت كنید

 وَ لا تَعْصُوهُ ـ و او را نافرمانى نکنید
وَ اِذا رَاَیْتُمُ الْخَیْرَ فَخُذُوا بِهِ ـ و هر گاه خوبی را مشاهده كردید آن را به دست آورید (اخذ بـ : ... را گرفت، ... را به چنگ انداخت، ... را به دست آورد)

وَ اِذا رَاَیْتُمُ الشَّرَّ فَاَعْرِضُوا عَنْهُ ـ و چون بدی را ببینید از آن روى برگردانید. (أَعْرَضَ: إعْرَاضاً [ عرض ] عنه: از او روى گردانید و پشت به وى كرد)

والسلام علیکم و رحمة الله



نوع مطلب : انس با نهج البلاغه، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
نظرات ()

نامه ی زیر در تاریخ 9 بهمن 1394 با امید واری به تأثیر برای مقابله با اعزام های آزاد و در جهت استانی شدن امور عتبات عالیات نوشته و تقدیم شد. ملاحظه می فرمایید که هر چند مدیر وقت حج و زیارت آن را به مرکز ارسال کرد، هیچ ترتیب اثری ولو در حد توبیخ نگارنده! صورت نپذیرفت. دانستن این دیدگاه ها و توجه به لزوم انعکاس آن از مقوله های تأمل و هم اندیشی است که باید کسانی دغدغه ی آن را داشته باشند. مهم نظر کارگزاران است که با حفظ اصول قانونی و رعایت شئون ارزشی از سکوت و انفعال خارج شوند.   

باسمه تعالی

                                                                             شماره:59112

                                                                             تاریخ:09/11/1394

  مدیریت محترم حج و زیارت خراسان رضوی

 سلام علیکم



نوع مطلب : امور اداری و اجرایی حج، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
نظرات ()





آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
امکانات جانبی
script>document.getElementById('mihan_page_advert').style.display='none';